הודעות לעיתונות
תוצאות חזקות ללאומי בשנת 2022: תשואה להון של 19% ברבעון הרביעי ו-17% בשנה כולה
צמיחה אחראית בתיק האשראי באמצעות מיקוד בסגמנטים האסטרטגיים שנבחרו – 18.4% בשנת 2022 • רווח שיא של כ-7.7 מיליארדי ש"ח בשנת 2022 • שיפור מהותי ביחס היעילות – 31.8% ברבעון הרביעי של השנה • דיבידנד מצטבר של כ-1.8 מיליארדי ש"ח מתחילת השנה, כולל 698 מיליוני ש"ח בגין הרבעון הרביעי • ESG – יתרת האשראי הירוק נכון לסוף השנה - כ-18 מיליארדי ש"ח
הרווח הנקי בשנת 2022 הסתכם בכ-7.7 מיליארדי ש"ח, בהשוואה לכ-6 מיליארדי ש"ח בשנת 2021. הרווח הנקי ברבעון הרביעי של השנה הסתכם בכ-2.3 מיליארדי ש"ח, בהשוואה לכ-1.5 מיליארדי ש"ח ברבעון המקביל אשתקד.
התשואה להון בשנת 2022 עמדה על שיעור של 17%, בהשוואה לתשואה של 15% בשנת 2021. התשואה להון ברבעון הרביעי של השנה עמדה על 19%, בהשוואה ל-14% ברבעון המקביל אשתקד. הגידול המשמעותי בתשואה להון מקורו בגידול משמעותי בהכנסות כתוצאה מצמיחה בתיק האשראי, השפעת המדד ועליית הריבית. לצד הגידול המשמעותי בהכנסות, רשם הבנק ירידה בהוצאות.
שיפור משמעותי ביחס היעילות: יחס היעילות המשיך להשתפר ברבעון הרביעי לשיעור של 31.8%. בשנת 2022 כולה, בנטרול תוצאות LEUMI USA, יחס היעילות עמד על שיעור של כ-37.2%, בהשוואה ל-45.8% בשנת 2021.
הלימות הון גבוהה: יחס הון עצמי רובד 1 ליום 31 בדצמבר 2022 עמד על שיעור של 11.46%, ויחס ההון הכולל עמד על 14.29%.
דיבידנד: דירקטוריון הבנק אישר חלוקת דיבידנד בסך של 698 מיליוני ש"ח, המהווים 30% מהרווח הנקי לרבעון הרביעי של 2022. זאת בנוסף לחלוקת דיבידנד בסך מצטבר של כ-1.1 מיליארדי ש"ח בגין שלושת הרבעונים הראשונים של השנה. בסה"כ, יחולק בגין 2022 דיבידנד בסך 1.8 מיליארדי ש"ח.
צמיחה בתיק האשראי בסגמנטים האסטרטגיים: הבנק המשיך למקד את הצמיחה שלו בתיק האשראי במגזר העסקי, המסחרי ובמשכנתאות. בשנת 2022, בנטרול השפעת מיזוג LEUMI USA, תיק האשראי גדל בשיעור כולל של 18.4%. התיק העסקי גדל בשיעור של כ-%28.7, התיק המסחרי גדל בשיעור של 18.3% ותיק המשכנתאות גדל ב-15.7%.
ההוצאות (הכנסות) בגין הפסדי אשראי בשנת 2022, בנטרול תוצאות LEUMI USA, משקפות הוצאות בשיעור של 0.13% מהיתרה הממוצעת של האשראי לציבור, לעומת הכנסה בשיעור של (0.28%) בשנת 2021. ההוצאה בשנת 2022 מקורה בגידול בהפרשה הקבוצתית. שיעור ההוצאה להפסדי אשראי ברבעון הרביעי עלה לשיעור של 0.32% לאור התנאים המאקרו כלכליים.
הכנסות המימון נטו בשנת 2022, בנטרול תוצאות LEUMI USA, הסתכמו בכ-14.4 מיליארדי ש"ח, גידול של כ-28% לעומת שנת 2021. הגידול בהכנסות המימון נטו הוא בעיקר תוצאה של הגידול בתיק האשראי של הבנק ופערי המדד והריביות בין התקופות. הכנסות המימון לשנת 2022 כוללות הכנסה ממיזוג LEUMI USA עם VALLEY BANK בסך של 782 מיליוני ש"ח. הכנסות המימון נטו לשנת 2021 כוללות הכנסות ממכירת מניות ריטיילורס ואיירונסורס בסך של כ- 518 מיליוני ש"ח.
ההוצאות התפעוליות ואחרות בשנת 2022, בנטרול תוצאות LEUMI USA, ירדו בסך של כ-134 מיליוני ש"ח לעומת שנת 2021, קיטון של 2%.
מכירת בית מאני: כחלק מההיערכות להשלמת המעבר של מטה הבנק ללוד בשנת 2023, התקשר הבנק במהלך חודש אפריל 2022 בהסכם למכירת אחד מבנייני המטה שלו בתל-אביב. מכירה זו צפויה להניב לבנק רווח הון לפני מס של כ-524 מיליוני ש"ח, שיירשם בשנת 2023.
ESG: במסגרת דוח סביבה, חברה וממשל שפורסם יחד עם הדוחות הכספיים, לאומי התחייב שבשנת 2030, יתרת האשראי הירוק תעמוד על 35 מיליארדי ש"ח. נכון לסוף 2022, יתרת האשראי הירוק בלאומי עומדת על כ-18 מיליארדי ש"ח.
התפתחות סעיפי המאזן (א):
- ההון העצמי המיוחס לבעלי מניות הבנק ליום 31 בדצמבר 2022 הסתכם ב-49.4 מיליארדי ש"ח, בהשוואה ל-41.6 מיליארדי ש"ח ביום 31 בדצמבר 2021.
- האשראי לציבור נטו ליום 31 בדצמבר 2022 הסכם בכ-384.8 מיליארדי ש"ח, בהשוואה לכ-325 מיליארדי ש"ח ביום 31 בדצמבר 2021 – גידול של כ-18.4%. עיקר הגידול באשראי מקורו במשכנתאות, עסקים בינוניים ועסקים גדולים.
- פיקדונות הציבור ליום 31 בדצמבר 2022 הסתכמו בכ-557.1 מיליארדי ש"ח, בהשוואה לכ-515 מיליארדי ש"ח ביום 31 בדצמבר 2021 – גידול של כ-8.2%.
יו"ר דירקטוריון לאומי, ד"ר סאמר חאג' יחיא:
"השינויים וההתאמות שביצענו באסטרטגיה ובמדיניות של הבנק, וכן בניהול המעשי, אפשרו בשנה החולפת ללאומי לחזק את מעמדו המקומי והבינלאומי, לשדרג את השירות ללקוחות, להעצים את המשאב האנושי ולהבטיח את האיתנות הפיננסית שלו. אנחנו ממשיכים להוביל ולקדם בנקאות יוזמת, חדשנית ואחראית עבור הלקוחות שלנו, תוך שימת דגש על שיפור מתן השירות. בטוחני שבזכות מנהלינו ועובדינו המקצועיים והמסורים, ההשקעות בטכנולוגיה ובחדשנות, האמון של הלקוחות והמשקיעים והמחויבות לפעילות הסביבתית, החברתית והממשל התאגידי, ימשיך לאומי להוביל את המערכת הבנקאית בישראל".
מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן:
"אני מודה לעובדי ומנהלי לאומי על ההישגים ועל התוצאות המצוינות שהושגו בזכותם, ובזכות יישום מוצלח של האסטרטגיה שלנו, שכוללת הטמעת כלים טכנולוגיים מתקדמים שפיתחנו – ועודנו מפתחים. כבנק המוביל בישראל, אני גאה על מהפכת השירות והנוחות שאנו מובילים, ושכבר נותנת את אותותיה. התחייבנו לשים את נוחות הלקוחות במרכז – וכך אנו עושים, עם פיתוח מוצרים חדשניים וגישה פרואקטיבית ויוזמת מולם. אנו מתחייבים להמשיך ולשפר בצורה משמעותית את השירות ללקוחות ולהציע להם את חוויית הבנקאות הנוחה בישראל - בכל ערוץ שירות שיבחרו. אני גאה גם על שורת היוזמות הצרכניות שהשקנו לאחרונה שנועדו להקל על הלקוחות בתקופה מאתגרת זו".